«Реформа децентралізації» в освіті: «нетипові» програми

Державна служба якості освіти України підготувала методичні рекомендації для педагогічних та наукових працівників щодо розроблення «нетипових» освітніх програм.

Рекомендації були презентовані під час заходу «Розроблення нові можливості та перспективи для закладів загальної середньої освіти» на базі Київського національного університету імені Тараса Шевченка.

За словами головиДержавної служби якості освіти Руслана Гурака, сучасні школи мають вибір щодо організації освітнього процесу.

«Школи отримали більше можливостей, щоб у межах академічної автономії заявити про свою суб’єктність у системі освіти. У них з’явився вибір, як організувати освітній процес: продовжувати працювати за типовою освітньою програмою або ж заявити про свою унікальність і розробити власну освітню програму, не на основі типової, щоб відгукнутися на запит кожного свого учня, його батьків, учителя і своєї громади загалом. Така «децентралізація» в освіті дійсно сприятиме змінам і підвищенню якості в школі», - зазначив голова Держслужби.

У ході презентації «Розробляємо освітню програму» директорка департаменту акредитації та моніторингу Державної служби якості освіти Неля Величко розповіла, які додаткові можливості отримує заклад освіти, втілюючи власну «нетипову» освітню програму.

Серед них можливості:

  • сповна реалізовувати академічну свободу, оновлювати зміст освіти з огляду на потреби сьогодення та перспективи майбутнього;
  • врахувати специфіку своєї роботи і стратегії розвитку, педагогічного та ресурсного потенціалу, запити учасників освітнього процесу й громади;
  • оновити змістову складову навчання, формувати компетентності учнів з окремих або усіх освітніх галузей на рівні вищому, ніж це передбачено державним освітнім стандартом;
  • упроваджувати інноваційні педагогічні технології та популяризувати й поширювати свій напрацьований досвід.

Також вона наголосила, що генеруючи ідею створення «нетипової освітньої програми, варто пам’ятати, що освітня програма – це не документ заради документа, а основа спільної діяльності усіх учасників освітнього процесу в умовах певного освітнього середовища.

Окрім того, освітянам нагадали, що освітні програми затверджують:

  • типові— Міністерство освіти і науки України;
  • розроблені на основі типових– керівник закладу освіти після схвалення педагогічною радою;
  • «нетипові»– Державна служба якості освіти України.

Авторами освітніх програм можуть бути педагоги та педагогічні колективи закладів освіти, наукові й науково-педагогічні працівники.

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

Кiлькiсть переглядiв: 67