Здоров'я школярів багато в чому залежить від їхніх теоретичних знань і практичних навичок, які сприяють збереженню здоров'я. На даний момент школа відіграє велику роль у розвитку здоров'я дитини, її ставлення до свого здоров'я, реальних дій і вчинків, які створюють умови для набуття здорового способу життя. Існують різні точки зору збереження здорового способу життя. Основними з яких є біологічна (розкриття дії згубного впливу шкідливих звичок на організм людини, його органи і системи), генетичної (вплив здоров'я на спадковість, потомство), медичної (вплив шкідливих звичок на довголіття людини), соціологічної (вплив здоров'я на виробничу діяльність людини, сімейні відносини).
Проведений Тиждень основ здоров'я в школі допоміг учням осягнути глибину проблеми; усвідомити, що здоров'я включає різні компоненти; виявити першопричини порушення здоров'я; набути знань та вмінь, які сприятимуть збереженню фізичного, соціального й психічного здоров'я; сформувати прагнення до постійного покращення свого способу життя та свідоме ставлення до свого здоров'я.
Основними завданнями Тижня основ здоров'я були:
- розвиток творчих здібностей, які будуть змінювати спосіб життя для того, щоб зберегти та зміцнити власне здоров'я;
- навчати учнів захищати себе в умовах загрози для життя;
- розвивати уявлення про здоровий спосіб життя.
Захід, який проходив за ініціативи Харківського міського голови Геннадія Кернеса, у вигляді відкритого уроку «Чисте місто: батьки проти наркотиків»,
мав на меті усвідомлення важливості батьківської участі у профілактиці наркоманії серед дітей і в боротьбі з залежностями.
Урок було організовано Міською батьківським радою. До нього, крім батьків, долучилися керівники Головного управління Національної поліції в Харківській області, лікарі-педіатри, психологи, голови громадських і спортивних організацій для дітей та підлітків.
«Ви знаєте, що Харкову потрібно серйозно протистояти наркотикам, і ми з літа ведемо активну роботу по багатьох напрямах. Допомагаємо поліції, створений канал блокування магазинів в Інтернеті, йде збір інформації про «закладки» на гарячу лінію, в школах активізувалася профілактика. Але всім зрозуміло, що без вас, батьків, це буде тільки частина рішення. Ви - завжди поруч, ви - авторитет для своїх дітей і бачите, відчуваєте, можете застерегти дитину або першими запропонувати допомогу, якщо біда вже сталася. Фахівці, які тут зібралися, запропонують вам своє бачення, механізми, необхідні ходи і знання, щоб впоратися і вивести на правильну дорогу свою дитину. Сім'я, дім - головний наш помічник», - сказав Геннадій Кернес, починаючи відкритий урок.
На думку психологів, які працюють з наркозалежними підлітками, сім'я дійсно має великий потенціал в запобіганні залучення дитини до наркотиків. Батьки, у яких довірчі відносини з дітьми, можуть вчасно відреагувати на зміни в поведінці дитини і вчасно розпізнати ознаки вживання наркотиків. Але в реальності це рідко працює: школярів сьогодні, як визнали учасники уроку, виховує Інтернет і вулиця, що мають набагато більший авторитет. Крім того, батьки, як представники інших поколінь, не поінформовані про так звані нові наркотики, механізми їх поширення і дії. Рекомендації фахівців з цього приводу - не відсторонюватися від підлітків, зберігати емоційний контакт навіть у конфліктних ситуаціях.
Крім того, дорослим необхідно бути максимально інформованими про наркотики і не помилятися щодо ймовірності залучення до них своєї дитини. «Це може статися з кожним, середа провокує навіть самих контрольованих дітей», - зазначають медики і психологи. «До роботи правоохоронців по боротьбі з каналами поширення і до соціальної реклами в Харкові повинна приєднатися масована кампанія профілактики в школах і сім'ях», - говорять вони.
Учні вчилися грамотно й чітко діяти у різних надзвичайних ситуаціях для захисту свого здоров'я та життя; проявляти високі морально-психологічні якості; бути у постійній готовності виконати поставлені завдання.
Якісна організація та проведення таких навчань є гарантією збереження життя та здоров’я учнів у надзвичайних ситуаціях.
Серед питань, які було розглянуто особливу увагу було звернуто на профілактику безпеки дитячого травматизму. Виступи були підпорядковано темі "Безпека дітей-турбота суспільства".
В ході заходу учні закріпили своє уявлення про те, що найбільше багатство людини – здоров'я; з'ясували, що джерелом зміцнення здоров'я і запобігання хворобам є здоровий спосіб життя та безпечна поведінка у довкіллі; розвивали вміння негативно ставитися до шкідливих звичок та бажання вести активний спосіб життя, дбати про своє здоров'я, турботливо ставитися до свого тіла та організму, вміти його доглядати; виховували корисні звички, які допоможуть зміцнити здоров'я; прищеплювали інтерес до занять фізкультурою і спортом.
У дітей формували навички безпечної поведінки на вулицях і дорогах, удосконалювали і узагальнювали знання з безпеки дорожнього руху, правил пішоходів, безпечного поводження під час руху до школи і додому.
Дітей навчали правилам пожежної безпеки та дотримання їх у повсякденному житті, виховували в учнів розуміння тяжких наслідків з причин порушення правил пожежної безпеки, формували навички швидко і правильно діяти в різноманітних надзвичайних та екстремальних ситуаціях. Адже життя і здоров’я дітей є найвищими цінностями нашого суспільства. Навчаючи дітей правилам безпеки життєдіяльності, ми закладаємо надійний фундамент знань на майбутнє.